Spore

Category: By Ekke


Spore är kanske årets spelhändelse och har blivit enormt populärt innan spelet ens har släppts. Men nu är det dags för idag så släpps spelet i Australien och Norden. Så vad är det nu egentligen för spel jag pratar om?

Spelet går ut på att man skall "befolka" en värld som är väldigt lik våran värld. Men vi får själva bestämma hur varelserna ser ut och vilka egenskaper de har. Med andra ord så är det som en enda stor sandlåda. Men det blir ännu större än så, man kan nämligen t.ex. befolka månen med sina varelser men först måste man ordna en atmosfär där så att varelserna inte dör så fort de blir planterade där. Med andra ord kan du befolka hur många planeter du vill i stort sätt, och det finns väldigt många att välja på också.

Låt mig få ta ett citat direkt från wikipedia angående Spore:
"The game allows the player to develop a species from a microscopic organism to its evolution into a complex animal, its emergence as a social, intelligent being, to its mastery of the planet and then finally to its ascension into space, whereupon it interacts with alien species across the galaxy. Throughout gameplay, the player's perspective and species change dramatically."



Med programmet Spore Creature Creator kan man enkelt skapa en egen ras som man sedan för in i spelet. Det går att testa en demoversion av programmet som är väldigt begränsat men ändå intressant. Just Spore Creature Creator säljs separat vilket jag själv inte tycker är någon bra idé men så får man tänka på att det är Will Wright som ligger bakom spelet. Det är alltså han som har bland annat gjort The Sims vilket ni alla borde ha hört talas om. Är man girig så är man helt enkelt.



Nu är det så att när jag först hörde talas om spelet så kände jag på direkten att det här var ett spel som jag verkligen skulle vilja köpa så fort det kom ut. Men då ekonomin krisar så tror jag nog att jag kan vänta ett tag till på det här spelet. När jag väntar så kan jag kolla på följande video som visar hur man spelar spelet: Till videon

Förövrigt så verkar även Robin Williams vara sugen på det här spelet som ni kan se i den här videon.

Om du nu som sitter och läser det här möjligtvis har testat spelet så tveka inte att skriva några rader om vad just du tyckte om spelet. Var det värt pengarna än så länge? Hur fungerar onlineläget? Är det så lätt som det ser ut? Hur barnsligt på en skala 1-10 är det?

Jag kommer självklart skriva några rader om spelet så fort jag har testat det, men så länge får ni nöja er med videorna, eller kanske själva spelet.

Kolla in Aftonbladet sålänge

Vi hörs när vi hörs!
 

0 comments so far.

Something to say?