25000 kr i månaden del 1

Category: By Ekke

Pågrund utav Triss så brukar många tänka på vad de skulle göra om de vann 25.000 kr i månaden i 25 år. Tänkte att det kanske är värt att skriva ner vad jag skulle göra för de summorna som totalt blir 7.500.000 kr före skatt.

1. Impulsköpen
Oftast köper man helt onödiga saker som man sedan ångrar, här nedan följer de köpen som jag skulle göra.

1.1 PS3
Jag skulle nog helt enkelt börja med att gå in i närmaste spelbutik för att köpa mig ett PS3 + alla spel till konsolen. Har verkligen längtat efter den konsolen, men har inte haft råd med att hosta upp runt 7000 kr.
Summa: Runt 25.000 - 50.000 kr

1.2 Ny dator
Just nu för tillfället sitter jag inte ens på min egna dator då alla mina dator har dött på senaste tiden, så det skulle inte sitta helt fel att köpa sig en rejäl speldator/kraftdator. Här skulle nog stora summor av pengar läggas, men det är nog helt klart värt det med tanke på att jag nästan 24/7 sitter vid datorn. Kanske att man skulle fixa en fin kontorsstol samtidigt.
Summa: Runt 50.000+ kr

1.3 Pizza
Ja det skulle inte sitta helt fel med att hyra en lokal eller liknande för att fira med pizza, on the house så att säga. Räknar inte direkt med att så många kommer, men släkt och vänner + kanske några andra som man träffar på stan. Jag räknar med att det hamnar på ungefär 30 pizzor. Avrundat till 50 kr per pizza ungefär.
Summa: Runt 1500 kr

2. Genomtänkta köp/tjänster
Smarta köp, eller väldigt nödvändiga köp

2.1 Större lägenhet
En etta på 49 kvadrat på två personer + två katter och ett marsvin är inte hur jag vill bo hela mitt liv så därför skulle det passa sig att kanske köpa sig en lägenhet belägen nära staden.
Summa: 100.000+ kr

2.2 Hembiträde
Vad gött det skulle vara att inte behöva städa upp efter sig, eller åtminstonde ha något som tömmer kattlådan då och då när man har bättre saker för sig. Borde inte vara så dyrt heller men man vet ju aldrig. Dock föredrar jag att laga maten själv tills vidare.
Summa: 1000-3000 kr i månaden?

Nej jag får återkomma vid ett annat tillfälle med fler idéer om vad jag skulle göra för pengarna, men jag lämnar diskussionen öppen för att diskutera.
Vad skulle DU göra om du vann 25.000kr i månaden i 25 år?

Hoppas jag får in en hel del roliga och intressanta funderingar från er som läser, och tills nästa gång vi hörs: Hare gött!

 

1 comment so far.

  1. Unknown 30 augusti 2008 kl. 21:04
    Jag skulle lägga undan / investera 90 % och slösa 10 , plus att jag skulle jobba, det betyder bara att jag kan slösa 2500 kr till i månaden =) plus att jag inte behöver spara av mina egna pengar...

Something to say?